Over duurdoenerij en leesvriendelijkheid

Om te bewijzen dat je als onderneming uniek bent of verstand hebt van zaken, hoef je geen moeilijke woorden te gebruiken in je communicatie-uitingen. Of lange, ingewikkelde zinnen. Sterker nog, met dure hippe termen of - tenenkrommend - Engelse begrippen maak je een tekst moeilijker. En daarmee gooi je je eigen ruiten in. Want bij een lastig te verwerken tekst, zal de lezer niet snel overgaan tot actie, zo blijkt.

Makkelijk = positief
Ik ben zelf nogal van de klare taal en ik vind dat een tekst moet informeren, niet frustreren. Bij hoge uitzondering haal ik deze keer zelf een dure term aan en nog een van Engelse afkomst ook. Maar alleen omdat het helpt om uit te leggen waarom makkelijke teksten werken en moeilijke niet. Het gaat over processing fluency. Kort en simpel: informatie-verwerkings-snelheid. Hoe ‘vloeiend’ of snel verwerk je informatie zoals bijvoorbeeld een tekst op een website.


Doorklikken
Teksten die makkelijk en lekker lezen hebben vanzelfsprekend een hoge verwerkingssnelheid. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een hoge verwerkingssnelheid zorgt voor een positief effect op je gevoel en gedrag. Je vormt in dat geval automatisch een positievere mening over de informatie. En dat betekent meer kans dat de lezer overgaat tot aankoop, erover praat met een kennis of doorklikt naar de volgende pagina op je website.


Concreet

Zo simpel is het dus: geen moeilijke woorden of duurdoenerij in je tekst.  Hou het concreet en eenvoudig. En denk ook aan een leesvriendelijk lettertype, want dat is minstens zo belangrijk. Ben je bezig met het schrijven van teksten voor je website of brochure en vind je het lastig om in eenvoudige, maar creatieve taal je boodschap over te brengen? Laat het mij weten. Dan gaan we samen even levelen over je tone of voice en tackelen we de issues om zoveel mogelijk traffic te genereren.

Ofwel, we bellen.