En toch, hoe moeilijk kan het zijn?
Schrijven is ook zo'n ding. Iedereen heeft Nederlands geleerd op school en een beetje reclame maken voor je product of dienst kunnen we allemaal. Een tekstje schrijven voor je nieuwsbrief, website of brochure kan toch zo ingewikkeld niet zijn? Als ondernemer of salesmanager weet jij het meeste van je product of dienst. Jij kent je klant het beste en je weet wat ze willen. In een verloren uurtje ga je er eens goed voor zitten. Je bedenkt een mooie titel, gebruikt keurig een paar tussenkopjes en doet nog een rondje spellingcheck. En hoppa, klaar is je tekst. Precies wat de klant verwacht.
Grijp ze bij de kraag
Maar wat als je de verwachtingen van je klant wil overtreffen? Als je je potentiële websitebezoeker wakker wil schudden, bij de kraag wil grijpen en een lach op zijn gezicht wil toveren? En je klanten het gevoel wil geven dat je ze begrijpt, dat je bijna letterlijk met hen meedenkt? Dat ze geïnspireerd raken? Dan kun je overwegen je teksten te laten schrijven door een specialist met de juiste vaardigheden. Iemand die ziet wat jij niet ziet.
De kracht van woorden
En dan gaat het niet alleen om spelfouten, ontbrekende komma’s en ongelukkige zinsconstructies. Een tekstschrijver of redacteur leest ook en vooral tussen de regels door. Hij of zij ziet of je in de taal van je doelgroep schrijft, of er een logische opbouw is, of er een verhaal in zit dat inspireert. Maar ook of het bij jou en je onderneming past. Stuk voor stuk belangrijke punten waarmee je je onderscheidt van de rest. De kracht van de juiste woorden is groter dan je misschien denkt. Een professionele tekstschrijver kiest deze woorden zorgvuldig en met aandacht, waardoor je geloofwaardig overkomt en je lezers prikkelt en inspireert. En zo hebben ook jouw teksten het juiste effect.
Heb ik jou geïnspireerd om een professionele tekstschrijver te overwegen voor je communicatiemiddelen?
Dat is mooi, want daar heb ik dan wel kaas van gegeten.