Wat is jouw corporate story?

Ieder mens is een bijzondere verzameling van DNA, aanleg, eigen voorkeuren en eigen ervaringen. Dat maakt hem uniek. Het zorgt ervoor dat anderen je herkennen, zich met je identificeren en dat ze weten wat ze aan je hebben. Voor een organisatie of zelfstandig ondernemer geldt deze natuurlijke wet ook. Als je als bedrijf wil dat je doelgroep weet wie je bent, waar je voor staat en wat jij voor ze kunt betekenen, is een uniek identiteitsverhaal (corporate story) die als rode draad door je communicatie loopt, onmisbaar.

Wat is een corporate story?
In je corporate story staat waarom je doet wat je doet. Wat je belangrijk vindt en waarom. Je stelt jezelf voor aan de wereld. En als het goed is, is het een uniek verhaal. Eentje die je niet zomaar kunt kopiëren. Je klanten, maar ook je medewerkers en leveranciers, zullen zich verbinden met dit verhaal als je het in verschillende vormen communiceert. Ze begrijpen het, herkennen het en zijn het ermee eens. Op die manier bind je je doelgroep aan jouw merk of organisatie om wie je als ondernemer bent en niet zo zeer om wat je verkoopt.

En dan ga je een duurzamere relatie aan met je doelgroepen én is het makkelijker om vast te houden aan je identiteit. Bovendien geldt je corporate story als houvast voor al je communicatie. Ligt je social media post, webtekst of brochure in lijn met je merkverhaal? Dan zorg je voor een goed herkenbare en professionele uitstraling. Dus of je nu kapper bent of communicatiespecialist, een fietsenwinkel hebt of een cateringservice, iedereen heeft een eigen corporate story nodig.

Hoe schrijf ik een corporate story?
Het schrijven van je merkverhaal vergt wat tijd en inspanning. Het moet een uniek verhaal worden dat uit het diepste van je ondernemersziel komt en dat valt niet altijd mee. Wanneer je de volgende vragen voor jezelf beantwoordt, kom je in ieder geval in de richting.

1. Waarom doe ik wat ik doe?

2 Waarom geloof ik daarin?

3 Wat kan ik voor een ander betekenen? 

Als het goed is, kun je deze vragen best makkelijk beantwoorden. Maar is het ook uniek? Zijn jouw antwoorden zo specifiek dat ze alleen op jou van toepassing zijn? En zijn ze ook echt? Je antwoorden moeten niet zijn wat je denkt dat je doelgroep wil horen. Het moeten je diepste overtuigingen zijn die aan de kern liggen van je onderneming. De reden waarom je bent begonnen. 

De bakker
Neem de plaatselijke bakker als voorbeeld. Er zijn duizenden bakkers in Nederland en die willen allemaal hetzelfde: lekkere broden bakken voor hun klanten. Waarom willen ze dat? Het antwoord zal in veel gevallen hetzelfde zijn en niet onderscheidend. Wat goed helpt, is jezelf steeds de vraag 'waarom?' blijven stellen. Ik ga nog even verder met de plaatselijke bakker om dit uit te leggen.

Vraag 1 aan de bakker: Waarom doe je wat je doet? 

Omdat broden bakken en mooie producten maken mijn passie is. 

Waarom? 

Omdat ik het leuk vind om met eigen handen iets moois te maken.

Waarom?

Omdat ik dan zeker weet dat het op de goede manier gebeurt. Ik gebruik alleen de beste ingrediënten, bak op ambachtelijke manier de broden en stel mijn eigen unieke combinatie van verrassende smaken samen. 
En zie daar, het begin van je corporate story. 


Leidraad
Je hoeft je corporate story niet pontificaal op je website of in je brochure te zetten, maar het kan wel dienen als leidraad om uit te leggen wie je bent en wat je doet. Ik doe dat zelf op mijn homepage.

Kijk ook eens bij andere ondernemers hoe zij zichzelf als bedrijf onderscheiden en omschrijven. Je ziet dan meteen of een bepaalde eigenschap, tone of voice of zienswijze wel of niet bij je past. Uiteindelijk moet het een verhaal worden dat lang meegaat en waar je in gelooft. Want als jij in je onderneming gelooft en dat laat zien, doen je (potentiële) klanten dat ook!